Renung-renungkan, Fikir-fikirkan..

Go down

Renung-renungkan, Fikir-fikirkan..

Post  kekoh on Thu Sep 18, 2008 11:08 am

Aiman Tak Kisah..
Hairan sungguh.......... 1. Bila kita ke EPF(KWSP) untuk menyemak caruman, dengan sekelip mata saja penyatadapat dikeluarkan melalui slip komputer, tetapi bila kita nak mengeluarkansimpanan, kena tunggu 5 hingga 6 bulan. 2. Bila kerjaan menetapkan hadlaju lebuhraya setakat 110km sejam sahaja,tetapi masih membenarkan penjualan kenderaan yang mampu melepasi hadlajutersebut sehingga dua kali ganda. 3. Bilamana kakitangan kerajaan yang dibayar gaji dari hasil dan pendapatanrakyat berlagak sombong bilamasa berurusan dengan orang ramai. 4. Bila mengenangkan harga kereta Proton lebih murah diluar negara daripadadi negara sendiri. 5. Walaupun berpuluh-puluh filem bollywood ditayangkan dengan hanya tajukberbeza, tapi dengan plot yang sama, rentak tarian yang seiras danpelakon-pelakon yang serupa, maseh ramai jugak yang berpusu-pusu untukmenontonnya. 6. Bilamana perempuan ditinggalkan oleh lelaki, lelaki dituduh tidak setia,tetapi bilamana perempuan meninggalkan lelaki, lelaki pulak dikatakan tidakmemenuhi citarasa. 7. Bilamasa kita menanyakan status berkenaan sesuatu permohonan kepadaJabatan-Jabatan Kerajaan, jawapannya semua serupa....DALAM PROSES! 8. Bilamasa mengenangkan adat sopan santun kita untuk tidak menghabiskanjuadah makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah bila kita mengunjung walhaldari segi agama mengatakan jangan membazir! 9. Bilamasa kita terlambat untuk membayar pinjaman bank, kita akan dikenakanfaedah keatas bayran tersebut, tetapi bila bank terlebih potong, kita kenatunggu sampai 4-5 bulan walaupun untuk mendapat 5 sen balik...tanpa faedah!. 10. Bilamasa kita terlambat untuk sampai ke lapangan terbang untuk check-in,kita akan didenda 25% dari tambang kapalterbang, tetapi bila penerbangandibatalkan atau terlambat, satu benda pun kita tak dapat melainkan penatmenunggu! 11. Kenapa pemilik teksi Bandaraya mengenakan tambang 50% selepas tengahmalam sedangkan dibandaraya selalunya bercahaya terang (macam siang) dankurang traffic jam pulak tu....mungkin takut kena rompak...tapi nak buat apacaj lebih pun kalau lepas tu kena rompak? 12. Bilamasa kita makan di restoran-restoran makanan segera kita dikenakancaj 10% cukai kerajaan dan 5% cukai perkhidmatan sedangkan cukai kerajaanitu adalah diatas untung syarikat dan cukai perkhidmatan tak pernah adasebab semuanya layan sendiri? 13. Bilamana kerajaan menyarankan penggunaan ilmu IT kepada masyarakatsedangkan kakitangan kerajaan sendiri pulak tak tahu nak menggunakan e-mailataupun komputer. 14. Bilamasa agensi-agensi Kerajaan dan Jabatan berkanun menganggapseolah-olah semua orang tahu bagaimana nak isi borang mereka yangberkajang-kajang dan membawa dokumen yang "secukupnya" bila berurusan denganmereka. 15. Bilamasa rakyat yang belum mempunyai tanah tak pernah berjaya didalampermohonannya sedangkan orang lain yang mempunyai tanah di merata-ratatempat dengan mudah mendapat lagi. 16. Bila kita melihat di kaca televisyen bahawa pengacara-pengacara muziksemuanya beriras mat dan minah saleh dan muka-muka melayu biasa tak lakulangsung. 17. Bilamana telefon bimbit yang diusung kesana kemari, walaupun tak dipakaiakan dicaj sekurang-kurangnya RM60 sebulan. 18. Walaupun kita tahu bahawa rancangan gusti di tv itu hanyalah lakonansemata-mata, tapi kita masih bermaki hamun dan bersorak bagai nak raksedangkan kita tahu kalah atau menang, kesemua pelakon-pelakon tersebutdapat duit banyak. 19. Bilamasa sesuatu "traffic jam" terjadi semasa hujan lebat hanya keranapemandu memperlahankan kereta untuk melihat air yang berlalu deras didalamlongkang. 20. Bila mendengar pengulas sukan kita boleh bersajak dan berpuitis ketikamengulas siaran langsung sesuatu acara sukan. 21. Bila kita menanyakan kawan kita alamat rumahnya. dia menjawab"mamat@yahoo.com". 22. Bila mengenangkan pada suatu masa dulu pemain bolasepak liga profesyenalboleh mendapat hingga RM10000 sebulan bermain bola macam budak sekolahsedangkan graduan universiti yang bertungkus lumus selama lapan belas tahunkat sekolah hingga pusat pengajian tinggi menerima gaji permulaan hanyaRM1250.00 sebulan. 23. Apabila orang ramai merungut semasa gaji kakitangan kerajaan dinaikkankerana takut harga barangan pun meningkat, tetapi tidak menyoal pulakapabila harga barangan naik tetapi gaji kakitangan kerajaan maseh ditakuklama. 24. Apabila surat menyurat kepada Jabatan kerajaan hilang dalam perjalananataupun mengambil masa 4 bulan untuk dijawab. 25. Bilamasa melihat harga telefon bimbit sekarang lebih murah daripada sewataliannya. 26. Bila komputer canggih yang kita beli hari ini dah "out-of-date" selepassebulan dan kita pun maseh belum habis pelajari kesemuanya fungsinya. 27. Bila melihat harga baju kanak-kanak lebih mahal dari baju dewasa. 28. Bila pos laju mengambil masa seminggu untuk sampai. 29. Bilamana kita membayar RM1.20 untuk membeli surat khabar yang penuhcerita rogol, kes khalwat, serta kisah sensasi artis-artis. 30. Bila kita membeli TV 29" tetapi hanya dapat menonton 20" sahaja bilaselebihnya dilingkungi dek iklan. 31. Bilamasa teknologi internet sekarang membolehkan seseorang membeli sayursegar menggunakan e-commerce sedangkan laman yang menawar khidmat ituterletak di California, USA. 32. Bilamasa kita demam dan ke klinik untuk berjumpa doktor, kita membayarRM30 hanya untuk sepeket pil panadol sambil diberitahu doctor yang kita nidemam. 33. Apabila kita ke kedai komputer untuk mendapatkan maklumat sesuatukomponen, jurujual menjawab "sikit jam ah...saya mau tanya tauke". 34. Bilamasa syarikat bas mengenakan tambang yang pelik seperti RM1.75sambil menyuruh kita menyediakan duit secukupnya sebab lebihan tidak akandipulangkan, walaupun kita tahu kita jarang sekali menggunakan duit 5 sen. 35. Bilamasa melihat eksekutif-eksekutif maseh memakai kot dan tali lehersemasa makan tengahari kat warong tepi jalan walaupun cuaca panas terik. 36. Bilamana penggemar-penggemar dan pemilik kereta bermegah dengan keretamereka yang berkuasa besar walaupun sedar yang had laju jalanraya disinihanyalah 110km sejam. 37. Bilamasa kita melihat format pertandingan liga bolasepak negara ditukarsetiap musim walaupun sedar yang tahap permainan tetap menurun. 38. Bilamasa F.A.M mencari punca terjadi pergaduhan didalam sesuatuperlawanan liga bolasepak negara sedangkan setiap pasukan diberi gelarannama "binatang". 39. Bilamasa pemilik kenderaan terpaksa membayar cukai jalan setiap tahuntetapi jalanraya hanya dibaiki lima tahun sekali. 40. Bilamasa artis sanggup menukarkan nama yang mak bapa berikan supayalebih glamour. 41. Bila pemandu tidak sanggup memberi peluang pemandu lain memotong, tetapisanggup berhenti untuk mengajak pemandu lain bergaduh ditepi jalan. 42. Bila seorang Pak Aji boleh memberikan komen terhadap kebesaran buah dadaseseorang perempuan..........pelik sungguh bila melihat perempuan berjalanhanya matanya kat situ aje...... 43. Bilamana pelanggan di McDonald's membeli air "diet coke" sedangkanmereka juga membeli BigMac yang penuh lemak. 44. Bilamana pelanggan diherdik dan dimarahi apabila berurusan denganJabatan kerajaan kerana tidak tahu mengisi borang sedangkan Piagam Pelangganmereka begitu puitis sekali. 47. Bilamana orang-orang muda sekarang cepat beruban. 48. Bilamana lebih ramai orang, masa kerja ponteng kehulu kehilir tapi bilalepas waktu kerja baru sibuk nak buat overtime. 49. Bilamana ramai yang memberi nasihat yang merosakkan dari nasihat yangbaik. 50. Bilamana di setiap rumah murah terdapat kereta yang harganya lebihmahal. 51. Bilamana ditanya apa yang dibentang dalam belanjawan hari ini Cuma babbonus sahaja yang hanya diingati. 52. Bilamana seseorang suami mendapat sesuatu dari isteri hanya setelahsiisteri mendapat sesuatu darinya terlebih dahulu. 53. Bilamana banyak kejadian rogol atau mencabul kehormatan berlaku, masihada yang ke tempat kerja dengan pakaian yang seksi (baju tanpa lengan danskirt pendek nampak peha. 54. Bilamana kerajaan mengagung-agungkan MSC maseh ramai rakyat buta IT, takmampu nak membeli komputer, masih menggunakan Dail Up Modem yang terlalulembab dan membiarkan bayaran langganan untuk ISDN yang terlalu mahal. 56. Ramai orang yang maseh menghisap rokok di luar KLIA, terutamanyakakitangan KLIA sendiri, sedangkan KLIA sendiri memaparkan amaran 'DILARANGMEROKOK' pada setiap pintu kaca di luar KLIA. Tapi Aiman tak kesah..............Ada otak LU PIKIR LA SENDIRI
avatar
kekoh
Cikgu Baru
Cikgu Baru

Posts : 48
Join date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Renung-renungkan, Fikir-fikirkan..

Post  dato'M on Thu Sep 18, 2008 12:14 pm

Shocked hmm
avatar
dato'M
Cikgu Baru
Cikgu Baru

Posts : 52
Join date : 2008-09-15
Age : 38
Location : kuala perlis,chuping,padang besa,danoq,hatyai,songkla

View user profile http://www.google.com.my

Back to top Go down

Re: Renung-renungkan, Fikir-fikirkan..

Post  qubb on Tue Oct 28, 2008 6:11 pm

kekoh wrote:Aiman Tak Kisah..
Hairan sungguh.......... 1. Bila kita ke EPF(KWSP) untuk menyemak caruman, dengan sekelip mata saja penyatadapat dikeluarkan melalui slip komputer, tetapi bila kita nak mengeluarkansimpanan, kena tunggu 5 hingga 6 bulan. 2. Bila kerjaan menetapkan hadlaju lebuhraya setakat 110km sejam sahaja,tetapi masih membenarkan penjualan kenderaan yang mampu melepasi hadlajutersebut sehingga dua kali ganda. 3. Bilamana kakitangan kerajaan yang dibayar gaji dari hasil dan pendapatanrakyat berlagak sombong bilamasa berurusan dengan orang ramai. 4. Bila mengenangkan harga kereta Proton lebih murah diluar negara daripadadi negara sendiri. 5. Walaupun berpuluh-puluh filem bollywood ditayangkan dengan hanya tajukberbeza, tapi dengan plot yang sama, rentak tarian yang seiras danpelakon-pelakon yang serupa, maseh ramai jugak yang berpusu-pusu untukmenontonnya. 6. Bilamana perempuan ditinggalkan oleh lelaki, lelaki dituduh tidak setia,tetapi bilamana perempuan meninggalkan lelaki, lelaki pulak dikatakan tidakmemenuhi citarasa. 7. Bilamasa kita menanyakan status berkenaan sesuatu permohonan kepadaJabatan-Jabatan Kerajaan, jawapannya semua serupa....DALAM PROSES! 8. Bilamasa mengenangkan adat sopan santun kita untuk tidak menghabiskanjuadah makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah bila kita mengunjung walhaldari segi agama mengatakan jangan membazir! 9. Bilamasa kita terlambat untuk membayar pinjaman bank, kita akan dikenakanfaedah keatas bayran tersebut, tetapi bila bank terlebih potong, kita kenatunggu sampai 4-5 bulan walaupun untuk mendapat 5 sen balik...tanpa faedah!. 10. Bilamasa kita terlambat untuk sampai ke lapangan terbang untuk check-in,kita akan didenda 25% dari tambang kapalterbang, tetapi bila penerbangandibatalkan atau terlambat, satu benda pun kita tak dapat melainkan penatmenunggu! 11. Kenapa pemilik teksi Bandaraya mengenakan tambang 50% selepas tengahmalam sedangkan dibandaraya selalunya bercahaya terang (macam siang) dankurang traffic jam pulak tu....mungkin takut kena rompak...tapi nak buat apacaj lebih pun kalau lepas tu kena rompak? 12. Bilamasa kita makan di restoran-restoran makanan segera kita dikenakancaj 10% cukai kerajaan dan 5% cukai perkhidmatan sedangkan cukai kerajaanitu adalah diatas untung syarikat dan cukai perkhidmatan tak pernah adasebab semuanya layan sendiri? 13. Bilamana kerajaan menyarankan penggunaan ilmu IT kepada masyarakatsedangkan kakitangan kerajaan sendiri pulak tak tahu nak menggunakan e-mailataupun komputer. 14. Bilamasa agensi-agensi Kerajaan dan Jabatan berkanun menganggapseolah-olah semua orang tahu bagaimana nak isi borang mereka yangberkajang-kajang dan membawa dokumen yang "secukupnya" bila berurusan denganmereka. 15. Bilamasa rakyat yang belum mempunyai tanah tak pernah berjaya didalampermohonannya sedangkan orang lain yang mempunyai tanah di merata-ratatempat dengan mudah mendapat lagi. 16. Bila kita melihat di kaca televisyen bahawa pengacara-pengacara muziksemuanya beriras mat dan minah saleh dan muka-muka melayu biasa tak lakulangsung. 17. Bilamana telefon bimbit yang diusung kesana kemari, walaupun tak dipakaiakan dicaj sekurang-kurangnya RM60 sebulan. 18. Walaupun kita tahu bahawa rancangan gusti di tv itu hanyalah lakonansemata-mata, tapi kita masih bermaki hamun dan bersorak bagai nak raksedangkan kita tahu kalah atau menang, kesemua pelakon-pelakon tersebutdapat duit banyak. 19. Bilamasa sesuatu "traffic jam" terjadi semasa hujan lebat hanya keranapemandu memperlahankan kereta untuk melihat air yang berlalu deras didalamlongkang. 20. Bila mendengar pengulas sukan kita boleh bersajak dan berpuitis ketikamengulas siaran langsung sesuatu acara sukan. 21. Bila kita menanyakan kawan kita alamat rumahnya. dia menjawab"mamat@yahoo.com". 22. Bila mengenangkan pada suatu masa dulu pemain bolasepak liga profesyenalboleh mendapat hingga RM10000 sebulan bermain bola macam budak sekolahsedangkan graduan universiti yang bertungkus lumus selama lapan belas tahunkat sekolah hingga pusat pengajian tinggi menerima gaji permulaan hanyaRM1250.00 sebulan. 23. Apabila orang ramai merungut semasa gaji kakitangan kerajaan dinaikkankerana takut harga barangan pun meningkat, tetapi tidak menyoal pulakapabila harga barangan naik tetapi gaji kakitangan kerajaan maseh ditakuklama. 24. Apabila surat menyurat kepada Jabatan kerajaan hilang dalam perjalananataupun mengambil masa 4 bulan untuk dijawab. 25. Bilamasa melihat harga telefon bimbit sekarang lebih murah daripada sewataliannya. 26. Bila komputer canggih yang kita beli hari ini dah "out-of-date" selepassebulan dan kita pun maseh belum habis pelajari kesemuanya fungsinya. 27. Bila melihat harga baju kanak-kanak lebih mahal dari baju dewasa. 28. Bila pos laju mengambil masa seminggu untuk sampai. 29. Bilamana kita membayar RM1.20 untuk membeli surat khabar yang penuhcerita rogol, kes khalwat, serta kisah sensasi artis-artis. 30. Bila kita membeli TV 29" tetapi hanya dapat menonton 20" sahaja bilaselebihnya dilingkungi dek iklan. 31. Bilamasa teknologi internet sekarang membolehkan seseorang membeli sayursegar menggunakan e-commerce sedangkan laman yang menawar khidmat ituterletak di California, USA. 32. Bilamasa kita demam dan ke klinik untuk berjumpa doktor, kita membayarRM30 hanya untuk sepeket pil panadol sambil diberitahu doctor yang kita nidemam. 33. Apabila kita ke kedai komputer untuk mendapatkan maklumat sesuatukomponen, jurujual menjawab "sikit jam ah...saya mau tanya tauke". 34. Bilamasa syarikat bas mengenakan tambang yang pelik seperti RM1.75sambil menyuruh kita menyediakan duit secukupnya sebab lebihan tidak akandipulangkan, walaupun kita tahu kita jarang sekali menggunakan duit 5 sen. 35. Bilamasa melihat eksekutif-eksekutif maseh memakai kot dan tali lehersemasa makan tengahari kat warong tepi jalan walaupun cuaca panas terik. 36. Bilamana penggemar-penggemar dan pemilik kereta bermegah dengan keretamereka yang berkuasa besar walaupun sedar yang had laju jalanraya disinihanyalah 110km sejam. 37. Bilamasa kita melihat format pertandingan liga bolasepak negara ditukarsetiap musim walaupun sedar yang tahap permainan tetap menurun. 38. Bilamasa F.A.M mencari punca terjadi pergaduhan didalam sesuatuperlawanan liga bolasepak negara sedangkan setiap pasukan diberi gelarannama "binatang". 39. Bilamasa pemilik kenderaan terpaksa membayar cukai jalan setiap tahuntetapi jalanraya hanya dibaiki lima tahun sekali. 40. Bilamasa artis sanggup menukarkan nama yang mak bapa berikan supayalebih glamour. 41. Bila pemandu tidak sanggup memberi peluang pemandu lain memotong, tetapisanggup berhenti untuk mengajak pemandu lain bergaduh ditepi jalan. 42. Bila seorang Pak Aji boleh memberikan komen terhadap kebesaran buah dadaseseorang perempuan..........pelik sungguh bila melihat perempuan berjalanhanya matanya kat situ aje...... 43. Bilamana pelanggan di McDonald's membeli air "diet coke" sedangkanmereka juga membeli BigMac yang penuh lemak. 44. Bilamana pelanggan diherdik dan dimarahi apabila berurusan denganJabatan kerajaan kerana tidak tahu mengisi borang sedangkan Piagam Pelangganmereka begitu puitis sekali. 47. Bilamana orang-orang muda sekarang cepat beruban. 48. Bilamana lebih ramai orang, masa kerja ponteng kehulu kehilir tapi bilalepas waktu kerja baru sibuk nak buat overtime. 49. Bilamana ramai yang memberi nasihat yang merosakkan dari nasihat yangbaik. 50. Bilamana di setiap rumah murah terdapat kereta yang harganya lebihmahal. 51. Bilamana ditanya apa yang dibentang dalam belanjawan hari ini Cuma babbonus sahaja yang hanya diingati. 52. Bilamana seseorang suami mendapat sesuatu dari isteri hanya setelahsiisteri mendapat sesuatu darinya terlebih dahulu. 53. Bilamana banyak kejadian rogol atau mencabul kehormatan berlaku, masihada yang ke tempat kerja dengan pakaian yang seksi (baju tanpa lengan danskirt pendek nampak peha. 54. Bilamana kerajaan mengagung-agungkan MSC maseh ramai rakyat buta IT, takmampu nak membeli komputer, masih menggunakan Dail Up Modem yang terlalulembab dan membiarkan bayaran langganan untuk ISDN yang terlalu mahal. 56. Ramai orang yang maseh menghisap rokok di luar KLIA, terutamanyakakitangan KLIA sendiri, sedangkan KLIA sendiri memaparkan amaran 'DILARANGMEROKOK' pada setiap pintu kaca di luar KLIA. Tapi Aiman tak kesah..............Ada otak LU PIKIR LA SENDIRI

semua yang u tulis berlaku disebabkan ketamakan semata-mata, mahu lebih bergaya, mahu lebih dari org lain
cheers
avatar
qubb
Cikgu Baru
Cikgu Baru

Posts : 16
Join date : 2008-09-15

View user profile

Back to top Go down

Re: Renung-renungkan, Fikir-fikirkan..

Post  TanSri on Tue Oct 28, 2008 7:29 pm

cheers sokong.....

_________________
Quality Content Needed:Pihak admin akan meneliti setiap thread untuk memastikan hanya perbincangan berkualiti sahaja akan dikekalkan di dalam forum. Semoga semua ahli forum dapat mengekalkan perbincangan berkualiti.

Sila tanya di forum:Jangan pm saya soalan-soalan. Sila tanya soalan-soalan anda di forum kerana di forum ramai yang boleh mendapat manfaat daripada soalan anda tersebut.
avatar
TanSri
Admin
Admin

Posts : 101
Join date : 2008-09-05
Age : 36
Location : Malacca,Perlis,Phuket,Liverpool,Tanjung Balai,Mekah

View user profile http://bicarapendidik.forumotion.net

Back to top Go down

Re: Renung-renungkan, Fikir-fikirkan..

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum